Erasmusprogramma EDIC: internationaal democratiseringsonderwijs

Samen met zeven andere universiteiten in Europa en Israel neemt de Universiteit voor Humanistiek deel aan het ‘Erasmus intensive programme EDIC: Education for Democratic Intercultural Citizenship’. Master- en PhD studenten in opleiding tot docent, onderzoeker, curriculumontwikkelaar of educatieve coach, volgen een intensief programma, gericht op de ontwikkeling van burgerschapseducatie, die jongeren voorbereidt op democratisch samenleven en een intercultureel bestaan.

De Universiteit voor Humanistiek was in 2013 gastuniversiteit van het EDIC-programma. Alle deelnemende studenten bereidden op hun eigen universiteit een presentatie voor op basis van hun eigen onderzoek. Tijdens het daadwerkelijke programma deelden zij hun kennis met elkaar en met de betrokken hoogleraren en wetenschappelijk docenten. Centraal daarbij stond de kennis van specifieke wetenschapsdisciplines, onderzoeksmethoden en programmaontwikkelingsmethoden. Iedere student presenteerde een paper.

Een van de begeleiders, Isolde de Groot, is onlangs gepromoveerd aan de UvH op een proefschrift over burgerschapsonderwijs (Adolescents’ Democratic Engagement: A Qualitative Study into the Lived Citizenship of Adolescents in the Dutch Democratic Pluralist Society.) Zij verdiepte zich in de verhalen en denkbeelden over burgerschap van MBO en VWO scholieren in Utrecht en ontwikkelde aanbevelingen voor democratisch burgerschapsonderwijs. Isolde vertelt:

“Vorig jaar vond de eerste editie van EDIC plaats. Het was fantastisch om met zo veel mensen, van aankomende wetenschappers tot internationaal gerenommeerde, in gesprek te gaan over de thema’s die hen allen raken. We spraken over de manier waarop in hun land vorm gegeven wordt aan burgerschapseducatie. Over belemmeringen hierbij binnen de school en op beleidsniveau. Over uitdagingen en dilemma’s, en over bevindingen van eigen onderzoek, zowel theoretisch empirisch, naar de invloed van het aanbieden van onderwijs in de taal van een van de minderheidsgroepen in Griekenland, zoals de Roma’s.

Ook bezochten we met studenten, promovendi en professoren De werkplaats Kees Boeke, een middelbare school in Zeist, ROC Utrecht in Kanaleneiland en het Anne Frank Huis. De internationale studenten waren onder  de indruk van de aandacht voor creatieve vakken op de middelbare school, en de  beschikbare middelen. Velen van hen waren, als leerling en als docent, alleen traditioneel, klassikaal onderwijs gewend. Onze studenten hebben daarnaast, soms tot heel laat, onze gaststudenten  door Utrecht en Amsterdam geleid.

De groep die de UvH bezocht in 2013 (Foto: Jos Kuklewski)

De groep die de UvH bezocht in 2013 (Foto: Jos Kuklewski)

Inmiddels zijn we met een nieuwe club enthousiaste studenten begonnen aan de voorbereidingen van dit jaar. Ik heb weer veel zin om met deze studenten en mijn collega’s in gesprek te gaan over de thema’s die ons bezig houden, en samen met hen, verder bij te dragen aan de ontwikkeling van een internationale community waarin onderzoekers en educatieve professionals zich verder kunnen ontwikkelen.”

Meer informatie over EDIC? Zie: http://www.uvh.nl/edic

Reageer op dit verhaal

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.

*